Rekordstart för barnmatsmärke
Nylanserade Lovemade har slagit införsäljningsrekord. Nu ska varumärket bli mer synligt.
Läs också: Nytt barnmatsmärke storlanseras
Och satsningen har slagit väl ut, minst sagt. Enligt Sveriges största säljbolag, Sales Support, är Lovemades lansering den mest framgångsrika på 30 år. I dag finns de skånsktillverkade rätterna i omkring 700 butiker.
— Lanseringen av Lovemade i svensk dagligvaruhandel har varit enormt lyckosam. Jag har under mina 30 år i branschen upplevt många lanseringar man knappats någon som Lovemade med så stark respons från butik, och där både butik och konsument efterfrågat samma produkt samtidigt. Det har utvecklat barnmatskategorin mot en ny nivå, säger Dennis Söderberg, försäljningschef på Sales Support Sweden.
Lovemade drivs av Silvia Wulff, som fick idén att börja göra barnmat när hon var föräldraledig. Recepten har tagits fram av de danska kändiskockarna Mikkel Maarbjerg och Nikolaj Kirk.
Hade ni räknat med att det skulle gå så snabbt att etablera er på marknaden?
— Både och. Det finns ett stort fokus på både ekologiskt och lokalt tillverkade produkter så tiden för Lovemade är helt rätt. Vi kunde redan från start märka av en stor efterfrågan så vi hade förhoppningar om en bra lansering. Men att det skulle bli så lyckat visste vi inte. Både Ica och Sales Support har varit en stor del i den framgången, säger Silvia Wulff, till Food Supply.
Vad utmärker Lovemade i förhållande till andra barnmatstillverkare?
— Lovemade tillverkas i Sverige, vilket vi är helt ensamma om bland burkmaten i barnmatshyllan. Våra produkter är 100 procent ekologiska och helt naturliga, vi använder inte ens tillsatt stärkelse. Därutöver är recepten utvecklade av två Michelinkockar som har ett fokus på bra råvaror, god smak och att höja nivån på barnmat.
Silvia Wulff lyfter också fram förpackningen som en del av framgången.
— Den är från en helt säker källa plast (pp-05), BPA-fri och den har vi valt dels för att vi tycker den är smart samt för att den bidrar till miljöbesparing. Den väger mindre, vi sparar energi på transporten och förpackningen går även att återvinna.
Under 2016 år målsättningen att vidareutveckla verksamheten för att möta efterfrågan.
—Vi finns redan i många butiker men 2016 vill vi nå ut ännu bredare, så vi kommer fortsätta med införsäljningen. Nu måste vi också göra föräldrar uppmärksamma på att Lovemade finns som ett alternativ till redan etablerade varumärken. Att synas som ett litet företag kräver både kommunikation och marknadsinsatser. Därför blir det viktigt att hitta ytterligare finansiering eller ingå i ett intressant partnerskap som kan möjliggöra att Lovemade kan utnyttja hela sin potential — i Sverige men också på andra marknader. Sedan är vi redan igång med produktutveckling för att få fler alternativ till våra små medborgare.