Kramigt när Marabou fyller 100 år
Mycket har hänt sedan 1916.
Det nya företaget fick namnet Marabou, efter storken med samma namn, och en av de första produkterna var kakaopulvret Ergo Cacao. Så småningom tog sonen Henning över vd-posten.
Den första storsäljaren visade sig bli Schweizernöt, som kom på 1930-talet. I mitten av seklet lanserades chokladbitar som Japp och Diam. På 1960-talet kommer Twist.
Marabous långkörare till reklamslogan "Mmm…Marabou" myntades för första gången i en reklamfilm från 1956, där skådespelarna Sture Lagerwall och Yvonne Lombard, storstjärnor på sin tid, medverkade.
— Marabous 100-åriga resa har verkligen gjort historiska avtryck – både hos chokladälskande svenskar och inom svensk livsmedelsindustri. Varje generation har sina minnen och associationer, och än idag är Marabou i högsta grad fortfarande folkets chokladfabrik, säger Marabous vd Jonas Magnusson.
1993 såldes Marabou till den amerikanska storkoncernen Kraft Foods, idag Mondelez International, för 3 miljarder norska kronor.
Firar med kramkalas
Marabous 100-årsjubileum har kramar som tema. Ett nationellt "kramkalas" är utfärdat, vilket bland annat kommer att märkas för den som tittar på tv-reklam. Kampanjen fungerar också som insamlingskanal till Rädda Barnen.
Enligt Marabous presskontakt kommer "Kramkalaset" kommer pågå under hela året och bland annat följa med Melodifestivalen, där Marabou är huvudsponsor, på turné runt om i Sverige.
— Varumärket Marabou står för glädje och generositet, och när vi nu fyller 100 år så vill vi fortsätta göra världen trevligare genom att bjuda in till ett stort Kramkalas! Kramar gör oss nämligen inte bara gladare, friskare och piggare – vi blir också mer positivt inställda till andra människor och mer benägna att sprida vänligheten vidare, säger Niklas Larsson, marknadsansvarig på Marabou i ett pressmeddelande.