Klimatcertifiering kan löna sig
Information om produkters klimatcertifiering kan öka försäljningen med upp till 8 procent.
Forskarna tittade närmare på mjölk från Sju Gårdar, Uppsalamejeriet som blev först i Sverige om att klimatcertifiera sin mjölkproduktion.
Läs också: Klimatmål gav resultat för mjölkföretag
Fältstudien tittade närmare på kopplingen mellan två olika typer av informationstavlor och Coop-butikernas dagliga försäljning av mjölk från Sju Gårdar. En tavla innehöll endast information om företag och på en annan tavla fanns kompletterande information om gårdarnas klimatcertifiering. Där mer information fanns tillgängligt för konsumenten ökade efterfrågan med upp till 8 procent, slår forskarna fast. Forskarnas slutsats är att information om certifieringen behöver utökas och intensifieras på fler ställen.
— Jag tycker att studien visar att det finns anledning för livsmedelsbutiker att vara behjälpliga med exponering och information om vilka livsmedel som är bra ur klimat- och miljösynpunkt. Svenska livsmedel håller en mycket hög nivå i detta avseende. De producenter som är klimatcertifierade och använder märkingen Svenskt Sigill kan på ett tydligt och trovärdigt sätt visa på en ännu högre nivå. Något att vara stolt över och exponera mer, säger Elina Matsdotter, klimatexpert på LRF och medförfattare till rapporten, i ett pressmeddelande.
Klimatcertifiering driver inte försäljningen utan har även besparingseffekter i själva verksamheten. Hos Sju Gårdar har energiförbrukningen minskat med 19 procent per kilo mjölk.
I dagsläget finns det cirka 65 företag som är användare av märkningen Svenskt Sigill Klimatcertifierad.