23948sdkhjf

Kraftig uppgång för eko

Försäljningen av ekologiskt ökade med 39 procent till 6 miljarder under 2015.
Svenska konsumenter handlar allt mer ekologiskt, och har ett ständigt växande sortiment att välja bland. Under 2015 ökade försäljningen med 38 procent, vilket är strax under fjolårets ökning på 38 procent. Det enligt en rapport från oberoende Ekoweb, som bevakat ekomarknaden sedan 2001.

Ekologiskt stärkte marknadsandelarna gentemot konventionellt livsmedel och står nu för 7,7 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i landet. Det gör att Sverige knappar in på världsmästarna Danmark, som ligger på 8,3 procent.

Totalt uppgick försäljningen till 21, 5 miljarder kronor, varav närmare 7 miljarder kronor kan tillskrivas Ica, en ökning på runt 50 procent jämfört med 2014.

Samtliga livsmedelskedjor visar dock en stark uppgång för ekovaror. Axfood redovisar en sammantagen ökning på 43 procent. För lågpriskedjan Lidl, som fördubblat antalet ekovaror till 5 procent, ökningen 60 procent.

— Svenska konsumenter är mycket medvetna och efterfrågar både ekologiska och miljömärkta varor i högre utsträckning än i många andra europeiska länder. Att utöka vårt ekologiska sortiment är därför ett strategiskt beslut för oss och en av våra viktigaste satsningar för de kommande åren, säger Conor Boyle, vd för Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.

Bergendahls, med bland annat City Gross, ökade med 52 procent till en andel på 5,3 procent.

— En anledning till vår goda utveckling är att tillgången på ekologiska frukter och grönsaker är god och att vi därmed aktivt kan marknadsföra och driva försäljning av dessa varor. När det gäller ekologiskt och KRAV-märkt kött är tillgången begränsad och vi tvingas därför hålla igen med att marknadsföra det. Vi ser dock en stor potential och har KRAV-certifierat samtliga köttavdelningar på City Gross för att vara redo när tillgången ökar, säger Mats Sjödahl, inköpsdirektör på Bergendahls Food, i en kommentar.

För Coop, som startade året på en branschens högsta nivå, med en ekoandel på 7,7 procent, och slutade på 9,2 procent, blev 2015 ett rekordår. Försäljningen ökade med 19,4 procent jämfört med fjolåret.

— Vi är stolta och glada över att sätta ännu ett rekord för ekoförsäljningen trots vår redan höga andel. Bra produkter, attraktiva erbjudanden, en stark efterfrågan och Coops ständigt växande ekologiska sortiment ger resultat. Det är otroligt roligt se kraften i vårt arbete som gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön, säger Coops hållbarhetschef Louise König, i en kommentar.

Coop har under året också lagt stort fokus på kommunikationen kring ekologiska produkter, både genom att lyfta och synliggöra dem i butik och genom olika kampanjer.

Allra mest, 68 procent, ökade ekoförsäljningen hos Systembolaget. Andelen ekologiskt uppgår nu till 9,6 procent, vilket är nära målet om 10 procent till år 2020.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078