Riskakor får nobben
Försäljningen har dalat efter Livsmedelsverkets arsenikvarning.
I synnerhet riskakor pekades ut och myndigheten avråder nu föräldrar från att ge barn under sex år riskakor.
L äs också: Livsmedelsverket: Ge inte barn riskakor
Och det visar sig att Livsmedelsverkets kostråd har fått fäste bland svenska konsumenter. Enligt en genomgång som Göteborgs-Posten har gjort vittnar de stora butikskedjorna om ett kraftigt ras i försäljningen av riskakor.
— Nedgången är kraftig - och accelererande. Försäljningen av riskakor minskar mer och mer för varje månad, säger Tobias Rydergren, pressansvarig på Coop, till GP.
Ica redovisar en minskad försäljning på 50 procent efter Livsmedelsverkets varning medan försäljningen hos Axfoods butikskedjor minskade med 40 procent i oktober, strax efter att larmet uppmärksammades, och försäljningen har inte återhämtat sig sedan dess, rapporterar GP.
— Sådana här larm märks snabbt i försäljningen, men efter några månader glömmer folk och försäljningen brukar återhämta sig. Men riskakorna sticker ut - dem glömmer folk inte. Det är ovanligt, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, till tidningen.
När Food Supply den 30 september talade med Midsona, som säljer riskakor under varumärkena Friggs och Urtekram, sade kvalitetschefen Katharina Hesselman Björnek följande om hur Livsmedelsverkets varning skulle påverka försäljningen:
— Det är klart att det finns många föräldrar som känner oro när man uppmanas att inte ge riskakor till barn under sex år. Det har jag stor förståelse för. Men samtidigt är målgruppen för riskakor väldigt bred. Visst är riskakor ett vanligt mellanmålsalternativ för många barnfamiljer, men det är också populärt bland unga och vuxna.
Läs också: Midsona om arsenikavslöjandet