23948sdkhjf

Eko lyfter korvföretag

Coop-kampanj hjälpte till att driva upp omsättning och rörelseresultat.
För Specialchark Stockholm, som till stor del producerar ekologisk korv, märks den ökade efterfrågan på ekologiskt bland konsumenterna. Försäljningen av ekologisk korv till storhushåll är en bidragande orsak till att korvföretaget de senaste två åren ökat omsättningen från 21 miljoner kronor till närmare 37,5 miljoner kronor.

Under det senaste verksamhetsåret, brutet i augusti 2015, uppgick resultatet, efter finansiella poster, till nästan 1,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 870 000 för 2013/2014.

Charkföretaget, som sedan 2012 även tillverkar korv på EMV-basis, har även fått draghjälp av Coop, som under fjolåret marknadsförde Specialchark Stockholms-tillverkad korv i ett flertal nationella kampanjer.

Men då marginalerna på det ekologiska sortimentet är lägre än det konventionella landade bruttovinsten på 36 procent, vilket är en försämring från 38,9 procent föregående år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063