Caliente vill ha miljoner
Chilidrycksföretaget ska plocka in 3,3 miljoner kronor med gräsrotsfinansiering.
Läs också: Världsomspännande planer för heta Caliente
Därför drar Caliente igång en gräsrotsfinansiering via den digitala investeringsplattformen Fundedbyme. Målet med kampanjen, som drar igång 15 mars, är att dra in minst 350 000 euro, eller motsvarande omkring 3,3 miljoner kronor.
— Intresset är redan stort, många hör av sig och säger att det är en rolig idé. Vi ser finansieringssättet som mer än ett sätt att få in aktieägare på. Att få med sig engagerade ambassadörer för varumärket har ett minst lika stort värde, säger Calientes vd och grundare Thomas Adner, till Food Supply.
Caliente lanserades på hemmaplan i mars 2015 och de första utländska marknaderna som ska erövras är Danmark och Dubai. Den planerade finansieringsrundan ska också möjliggöra lanseringar på andra marknader i Europa.
I dag samarbetar Caliente med en rad nationella grossister, som Martin & Servera, HKC, Svensk Cater och Dagsmeja och chilidrycken finns hos över 400 återförsäljare, däribland kaffekedjan Barista och i utvalda Ica-butiker.