23948sdkhjf

Sparsamhet räddade Coca-Cola

Ökar vinsten trots svikande försäljning.
Coca-Cola har tappat rejält i försäljning den senaste tiden. Under det fjärde kvartalet 2015 sjönk rörelseintäkterna med 8 procent.

Sämst gick det i Latinamerika, där försäljningen föll med 13 procent. I Europa var minskningen 7 procent. Hemmamarknaden Nordamerika var den enda ljuspunkten för läskjätten, där ökade försäljningen med 2 procent.

Läs också: Avslaget för Coca-Cola

Under 2015 föll den globala omsättningen med 4 procent till 44,3 miljarder dollar, motsvarande 375 miljarder kronor.

Men trots de avslagna försäljningssiffrorna har det omfattande sparpaket som genomsyrat bolagets verksamhet gjort att vinsten, efter skatt, steg med hela 60 procent, till 1,24 miljarder dollar, eller motsvarande 10,5 miljarder kronor.

För att motverka den negativa trenden har Coca-Cola även haft som strategi att höja priserna och bredda utbudet.

— 2015 är ett övergångsår där vi har levererat på vår strategiska plan, trots en utmanande makroekonomisk miljö, säger Coca-Cocas vd Muhtar Kent i en rapportkommentar.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063