23948sdkhjf

Leksands vill sälja en miljon pizzor

"Det är vår största lansering någonsin", säger Leksands Knäckebröd om 10-miljonersinvesteringen.
Leksands Knäckebröd har länge försökt marknadsföra det hårda brödet som ett nyttigt alternativ till degiga pizzabottnar. Nu tar familjeföretaget från Dalarna ett steg till och börjar konkurrera med Orkla (Grandiosa) och Dafgårds (Billys) om utrymmet i frysdisken.

— Vi konstaterade att det fanns ett stort intresse hos konsumenterna för nyttig snabbmat – och en lucka på marknaden för denna typ av produkter. Den luckan vill vi fylla, säger Peter Joon, vd på Leksands Knäckebröd.

Enligt Leksands är lanseringen av "Knäckepizza" den största hittills för företaget. Totalt pumpas 10 miljoner kronor in i marknadsföringen. Pengar som Leksands räknar med att få snart få tillbaka. Målet är att sälja knäckepizza för 25 miljoner kronor om ett år, och det på en fryspizzemarknad som uppgår till omkring 850 miljoner kronor per år. Leksands Knäckebröd omsätter runt 220 miljoner kronor.

Leksands räknar med att sälja en miljon pizzor det första året. Men också en halv miljon i Norge, en marknad som seglat upp som oerhört betydelsefull för företaget.

— Det skulle innebära att Leksands Knäckebröd i ett huj tar cirka fem procent av fryspizzamarknaden, säger Peter Joon.

Knäckepizza kommer i tre varianter: skinka, taco och vegetarisk. Till pizzorna används sveciaost och kött från Siljans Chark.

— Den som inte har provat rynkar på näsan när de hör talas om pizza på knäckebröd. De tror att det ska bli segt och blaskigt. Det är faktiskt precis tvärtom. Knäckepizzan blir lagom mjuk av tomatsåsen och behåller samtidigt sin krispighet. Dessutom håller man sig mätt länge, säger Peter Joon.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062