23948sdkhjf

Lyft för Heineken — tufft för Carlsberg

Båda bryggerikoncernerna ser ljust på 2016.
Världens tredje respektive fjärde största bryggerikoncern, nederländska Heineken och danska Carlsberg, uppvisar vitt skilda resultat för 2015.

För Carlsberg, som visserligen gjorde ett bättre fjärde kvartal än vad bedömarna förutspått, med en vinst före skatt på omkring 453 miljoner kronor, var 2015 en väntad besvikelse.

Försäljningen av öl minskade med 4 procent, en nedgång som främst har sitt ursprung i Ryssland och Östeuropa, där Carlsberg skrivit ned förväntningarna med motsvarande nästan 11,4 miljarder kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 8 457 miljoner danska kroner, motsvarande omkring 10,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 8 procent jämfört med 2014.

Nettoresultatet hamnade på -2,6 miljarder danska kroner, ett kraftigt ras mot de 4,9 miljarder danska kroner som redovisades föregående år.

Omsättningen steg dock med 2 procent, vilket delvis beror på framgångar i Asien.

"2015 var ett blandat år för Carlsberg-gruppen. Vår asiatiska verksamhet levererade starka resultat medan året innebar utmaningar för våra verksamheter i Väst- och Östeuropa", skriver koncernchefen Cees t'Hart, i en rapportkommentar.

Carlsberg räknar med att rörelsevinsten ska växa organiskt, med ett lågt, ensiffrigt, procenttal, under 2016.

Även konkurrenten Heineken tror på tillväxt. Världens tredje största bryggkoncern redovisade en nettovinst på omkring 18 miljarder kronor under 2015, en förbättring från 14,4 miljarder kronor 2014.

Omsättningen ökade med 6,5 procent till motsvarande 194 miljarder kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063