Burger King blir korvkiosk
Grillad korv tar plats bland hamburgarna.
Varmkorv är omåttligt populärt i USA. Men hittills har snabbmatsjättarna, trots försök, aldrig lyckats göra korven till en storsäljare. Amerikanerna föredrar i stället sin hotdog på evenemang som idrottsmatcher och karnevaler. En uppskattning från organisationen The National Hot Dog and Sausage Council gör gällande att amerikanerna årligen trycker i sig 11 miljarder korvar i samband i sådana sammanhang medan 9 miljarder korvar köps i butik.
Under 1990-talet och i början av 2000-talet gjorde konkurrenten McDonalds ett misslyckat försök att lansera McHotDogs. Det trots att den medgrundaren Ray Kroc tidigare dömt ut alla planer på korv i ett omtalat uttalande. Numera går det endast att beställa McHotDog i Japan.
Läs också: McDonalds nya giv: Chokladpommes
Ärkerivalens erfarenheter tycks inte skrämma Burger King.
— Vi tillämpar över 60 års grillexpertis från att göra Whoppers till att se till att Grilled Dogs blir nästa stora amerikanska ikon, säger Alex Macedo, Nordamerika-chef på Burger King, skriver Forbes.
I USA kommer "Grilled Dog" kommer att lanseras i två utföranden: "klassisk" och chili cheese. Enligt Burger King ska korvarna fått "överväldigande positiv respons" under produkttesterna.