Mjölk ska ge Coca-Cola miljarder
Vill bli marknadsledare i hyllan för specialmjölk.
Sedan ett par år tillbaka är läskjätten delägare och medgrundare till Fairlife, som tillverkar en specialmjölk som är filtrerad, proteinrik och laktosfri.
Specialmjölken går bra i USA. Under fjolåret steg försäljningen med 21 procent. Och det på en marknad där mjölkförsäljningen i stort har minskat drastiskt den senaste tiden, inte minst för att alternativ som soja- och mandelmjölk vunnit mark. Den genomsnittlige amerikanen dricker mindre än hälften så mycket mjölk som under mjölkens guldålder i mitten av 1940-talet.
Samtidigt går försäljningen av flaggskepssprodukten Coca-Cola knackigt och stagnerade under 2015.
Läs också: Avslaget för Coca-Cola
Fairlife-mjölken kostar med sina 4 dollar (cirka 33 kronor) för drygt 1,5 liter mer än vad ekologisk mjölk kostar i USA, och mer än dubbelt så mycket som vanlig konventionell mjölk. Under det första året på butikshyllan uppgick försäljningen till omkring 750 miljoner kronor.
Vd på Fairlife är Steve Jones, som var marknadschef på Coca-Cola mellan 2000 och 2003. Där spelade en en avgörande roll för att utveckla storbolagets satsning på juicekategorin. Varumärket Simply Juice, som idag omsätter miljarder, var ett sätt att vässa marginalerna och ett försök att plocka andelar från marknadsledande Tropicana, som ägs av ärkerivalen PepsiCo.
— För mig var det ett bevis på att du kan ta en vara och förändra den till en dynamisk kategori med hög tillväxttakt. Vi kan göra samma sak med mjölk, säger Steve Jones till Bloomberg.
Nya typer av dryck ska bli en del av räddningen när många amerikaner överger läsken för hälsosammare alternativ. Mjölk beskrivs som en av naturens "superfoods", av Fairlifes marknadsavdelning och samarbetet med det stora mejeriföretaget Dean Foods torde ge goda förutsättningar att gemensamt ta sig an produktutveckling och marknadsföring.