Genombrott för Otto
Vällingtillverkaren utökar försäljningen till samtliga dagligvarukedjor. Och växer på nätet.
Läs också: Otto vill erövra landet
Att leverera direkt hem till dörren är fortfarande grundbulten i konceptet Ottos Barnmat men lejonparten av försäljningen kommer via Ica, Axfood, Bergendahls och Coop. I dag finns Otto även tillgängligt på svenska största matbutik på nätet, Mathem.
Enligt Mats Lönne, grundare och vd för Otto, innebär det faktum att kedjorna tar initiativ till egen grossistdistribution ett stort genombrott.
— För oss är det ett stort steg att nu finnas på samtliga stora dagligvarukedjor, inte minst för att de kontaktat oss. Det visar att vi är på rätt väg med våra färska ekologiska barnmatsprodukter och jag är övertygad om att detta bara är början på ett paradigmskifte inom hela barnmatsbranschen, säger Mats Lönne.
Företaget, som har sin bas på Lidingö, tillverkar vällingen vid Falköpings Mejeri. Och volymerna ska upp. Målsättningen för är att trefaldiga produktionen och att lansera nya produkter till hösten. Snart lanseras även en ekologisk smoothie med endast tre ingredienser: gräddmjölk, havre och frukt.
— Vår affärsidé var från början helt glasklar - barnmaten ska inte vara äldre än barnet - och den idén lever fortfarande kvar som grund i företaget. Vägen dit har inte varit helt lätt och det är förvånande att så få vågar ifrågasätta vilken mat vi egentligen ger till våra barn, när vi vuxna är måna om att äta både ekologiskt, färskt och närproducerat, säger Mats Lönne.