Ölen som säljer bäst i världen
Den kinesiska draken är törstigare än den amerikanska örnen.
Trots att ölen nästan uteslutande säljs och konsumeras på hemmamarknaden står kinesiska Snow i en klass för sig själv med en marknadsandel på 5,4 procent. Varumärket, som delägs av China Resources Enterprise, som äger 51 procent, och den internationella bryggjätten SAB Miller, får dock sällan lovord i smaktester. Försiktig smak, hög kolsyrehalt och ett väldigt lågt pris tycks dock vara ett framgångsrecept.
Marknadsförhållandena är stabila och det har inte skett några positionsförändringar på topp-tio-listan jämfört med 2014. Det framgår av färsk statistik från marknadsundersökningsföretaget Euromonitor.
Läs också: De 10 populäraste ölen i världen
Varumärke, land, marknadsandelar i världen
1. Snow, Kina – 5,4 procent
2. Tsingtao, Kina – 2, 8 procent
3. Bud Light, USA – 2, 5 procent
4. Budweiser, USA – 2, 3 procent
5. Skol, Brasilien – 2,1 procent
6. Yanjing, Kina – 1, 9 procent
7. Heineken, Nederländerna – 1, 5 procent
8. Harbin, Kina – 1, 5 procent
9. Brahma, Brasilien – 1, 5 procent
10. Coors Light, USA – 1, 3 procent