23948sdkhjf

Här är den svenska EMV-truppen

Fullsmockat i den svenska samlingsmontern när 21 svenska livsmedelsföretag ska göra affärer i Amsterdam.
Egna märkesvaror, eller private label, är en växande kategori i hela Europa och utgör i de flesta länder mer än 40 procent av produktutbudet. Under PLMA-mässan (The Private Label Manufakturers Association) i Amsterdam gör 21 svenska livsmedelsföretag gemensam sak och delar monter under Business Swedens och Visit Swedens "Try Swedish"-koncepts flagg.

— Private label omfattar inte längre bara budgetprodukter, utan tar sig sakta men säkert in bland premiumprodukter och nischade segment som till exempel ekologiskt eller laktos- och glutenfritt. Därmed skapas affärsmöjligheter för alla typer av produkter och producenter. Private label möjliggör dessutom för svenska producenter att växa på internationella marknader utan att behöva investera i den ofta tids- och kostnadsintensiva processen att bygga upp ett varumärke på en ny marknad, säger Andreas Rentner, Area Manager Benelux på Business Sweden, i ett pressmeddelande.

Det är nionde gången i ordningen som Business Sweden koordinerar de svenska insatserna under PLMA i syfte att marknadsföra svenska produkter. Enligt den statliga organisationen har insatsen under åren lett till konkreta affärer.

PLMA pågår 24-25 maj. Över 2 100 utställare från över 70 länder deltar.

Företagen som delar monter under PLMA

Anders Löfberg
Albina Snacks
Bofood
Delibake
Fjällbröd
Foodimpex International
Frebaco Kvarn
Klädesholmen
Kolafabriken i Sverige
Marenor
Maskinpakking
Matfabrikören Sverige
Mixwell
Mobergarna
Olle Svenssons
Orkla Confectionary & Snacks Sverige
Orkla Food Sverige
Salinity
Schöttinger Finest Marsipan
Switsbake Int
Trensums Food
Västkustfilé
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109