Icas nya drag – sänka priser
Livsmedelskedjan sänker priserna på egna märkesvaror för
— Vi har sänkt priserna på 150-200 egna märkesvaror, som vi har bedömt vara viktiga vardagsvaror. Ica Sverige står för en del av prissänkningen och Ica-handlarna står för en minst lika stor prissänkning ut mot kund, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson till Nyhetsbyrån Direkt.
Anledningen till prissänkningen, som genomfördes 16 maj, uppges vara att kunderna ska få en mer fördelaktig bild av livsmedelskedjans priser.
— I prisundersökningar tycker vi att vi står oss bra i priskonkurrensen, men vi ser att kunderna inte riktigt uppfattar det. Syftet är att kunderna ska få upp ögonen för att vi har prisvärda alternativ i form av EMV-artiklar och därigenom öka lojaliteten till Ica, säger Anders Svensson, till Nyhetsbyrån Direkt.
Det är butikerna själva som avgör priserna men enligt Anders Svensson betraktar Ica Sverige initiativet som långsiktigt. Man räknar också med att prissänkningen ska leda till ökad försäljning.