23948sdkhjf

De vill stoppa klubbens ölreklam

Svenskar kämpar för att få bort öljättens namn från brittiskt fotbollslag.
#OutbidChang är ett initiativ från det globala nätverket ”Big Alcohol Exposed” där delar av IOGT-NTO-rörelsen ingår.

Syftet med kampanjen är att få människor att samla in pengar för att kunna ersätta Premier League-laget Evertons huvudsponsor Chang Beer. Ersättarna ska istället bli familjeföretaget Barber Club Bootle, en frisörsalong bara ett stenkast från Evertons hemmaarena. Ägarna Sean & Sean är far och son och hängivna Everton-supporters.

– Everton är det sista laget i Premier League där spelarna har alkoholreklam på sina tröjor. Att bjuda över Chang och vinna nästa sponsoravtal kommer kosta 16 miljoner pund. Sean och Sean är två sköna typer som driver en helt vanlig liten frisörsalong med en del sociala event. De kommer att behöva all hjälp de kan få från allmänheten, säger Mona Örjes, förbundsordförande för IOGT-NTOs Juniorförbund Junis – en av organisationerna i nätverket Big Alcohol Exposed.

Vill minska alkoholreklam
Insamlingskampanjen #OutbidChang lyfter fram det faktum att alkoholsponsring bidrar till att barn och unga utsätts för stora mängder alkoholreklam.

– Det är tråkigt när teamet du älskar gör reklam för alkohol. Det sänder helt fel budskap till barn och unga, säger ena ägaren till Barbers Club, Sean Jr.

I Storbritannien är barn mer bekanta med varumärken av alkoholhaltiga drycker än med märken av godis och kakor.
Det är tråkigt när teamet du älskar gör reklam för alkohol. Det sänder helt fel budskap till barn och unga, säger ena ägaren till Barbers Club, Sean Jr.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094