23948sdkhjf

Starka konsumentkrav på förpackningar

”Livsmedelsindustrin bör tänka nytt”.
Förpackningen blir allt viktigare för att bygga starka varumärken, det säger Marie Rudolphie, Identity Work, till Livsmedel.se. För att bli älskad och vald varje gång gäller det för tillverkarna att vända sig till konsumenternas emotionella centrum, det limbiska systemet.

Konsumenterna ställer allt större krav på förpackningar, när det gäller funktion, material och design. Karin Grönskog, Axfood, menar att livsmedelsindustrin bör se över förpackningsmaterialet och tänka nytt:

– Vi får mängder av frågor från våra konsumenter, de ställer krav och vi måste hänga med, annars väljer de att handla någon annanstans, säger hon.

En undersökning från Konsumentföreningen Stockholm visar att många vill kunna återförsluta sina livsmedelsförpackningar och därför inte gillar ostförpackningar. De föredrar även tetra framför konservburkar och vill gärna att förpackningen ska vara snygg.

Allt fler konsumenter ställer också krav på att förpackningar ska vara miljö- och klimatmässigt hållbara, det gäller inte minst dem som handlar ekologiskt.

Krav har tagit fram en förpackningslots, som ska hjälpa Krav-certifierade företag att följa regelverket och välja miljöoptimerade förpackningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093