23948sdkhjf

Pegida rasar mot godistillverkare

Det anti-islamistiska nätverket går på nit i chokladbråk.
Godistillverkaren Ferrero bytte nyligen ut den traditionella bilden på den blonda och blåögde pojken Günter Euringer på sina Kinder-chokladkakor. Istället prydde bilder på icke-vita barn förpackningarna, vilket fick anhängare till den tyska anti-islamiska organisationen Pegida att reagera starkt. Det rapporterar TT.

"De försöker verkligen att lura oss att acceptera alla sorts dumheter som något helt normalt, stackars Tyskland", skrev en anhängare på Facebooksidan till lokalavdelningen i Bodensee, medan andra krävde en bojkott av den populära chokladen.

Vad anhängarna missat var att bilderna var porträtt av medlemmar i det tyska fotbollslandslaget som barn, bland dem Ilkay Gündogan och Jerome Boateng. Kampanjen har genomförts inför det stundande fotbolls-EM i Frankrike.

Facebook-gruppen medgav, efter en rad kritiska och ironiska inlägg, att "vi har verkligen dykt rakt in i ett getingbo här". Därefter lades Facebooksidan ner, skriver Deutsche Welle.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063