23948sdkhjf

Exportframgång för senap från Dalarna

LissEllas får gyllene tillfälle att visa upp sin hantverkssenap för amerikaner.
I maj och juni medverkar en rad svenska livsmedelsföretag i "Try the World’s" food box med varor från Sverige. Destinationen är USA och totalt kommer 60 000 konsumenter på andra sidan Atlanten få smaka på svensk lingonsylt, kaffe, kakor och lakrits. Emma Bengtsson, från den kända krogen Aquavit i New York, har bestämt den gröna askens innehåll.

Läs också: Lakritsfabriken vill gräva guld i USA

Ett av företagen som deltar i den svenska smakexpeditionen är LissEllas, som tillverkar senap på Krav-odlat frö från Dalarna.

— Try the World var här och letade rätt på de bästa svenska smakerna. Vi träffade dom mitt i julrushen och efter en massa provsmakande blev vi utvalda och fick vår hitills största order. Sen var det bara att kavla upp ärmarna och börja en intensiv tillverkningsperiod, säger Olle Bengtsson, senapsmakare på LissEllas, i ett pressmeddelande.

LissEllas tillverkar drygt 30 produkter, däribland 22 olika typer av senap.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109