Bubblande resultat för Kopparbergs
Bryggeriet ökade både omsättning och vinst.
Läser också: Cider lyfter Kopparbergs
Resultatet, efter finansiella poster landade på 37,5 miljoner kronor, en förbättring mot 27,2 miljoner kronor första kvartalet 2015.
"Under perioden har vi fortsatt att fokusera på våra starka varumärken. På Systembolaget behåller Kopparbergs Päroncider och Sofiero Original sina ledande positioner inom respektive segment", skriver Kopparbergs vd Peter Bronsman i en rapportkommentar.
Han konstaterar även goda resultat på exportmarknaden. På de brittiska pubarna är Kopparberg Cider det mest sålda varumärket på flaska och inom dagligvarukedjorna är den svenska cidern det näst mest sålda varumärket.
"Året har börjat mycket bra, men än är det för tidigt att säga hur årets resultat kommer att bli. De stora osäkerhetsfaktorerna är valutakursutvecklingen samt hur vädret blir under sommarmånaderna", säger Peter Bronsman.