23948sdkhjf

Hampa ska bli nya vegotrenden

Ekko Gourmet ser gärna att hampabiff blir veganföretagets nya flaggskeppsprodukt.
Veganmattillverkaren Ekko Gourmet ökade med 45 procent under fjolåret. Under 2016 gör en ny produkt premiär: hampabiff.

Läs också: Stark tillväxt för Ekko

Enligt Ekkos grundare Jared Christensen har intresset för hampa ökat på senare tid — inte minst på grund av växtens mångsidighet. Förutom att fungera till textilier, papper, bränsle och plastsubstitut är hampa i allra högsta grad en ätlig vegetabilisk källa till protein.

— Jag har tagit de proteinrika skalade hampafröna, som vanligvis används till topping för müsli eller sallader och använt dem i en smakrik veganbiff som kommer vara ”star of the show” på folks tallrikar, säger nyzeeeländaren Jared Christensen.

Hur stor är hampatrenden i Sverige idag?​

— Den är liten. Det finns ett antal små aktörer som odlar för byggbranschen och till mjöl, fröer och olja för livsmedel, säger Jared Christensen till Food Supply.

Med svag konkurrens och det faktum att dagligvaruhandeln snabbt nappat på hampan innebär att hampabiffen har potential att bli Malmöföretagets nya flaggskeppsprodukt. Den veganska biffen kommer att finans i frysdiskarna hos alla stora leverantörer ute i landet inom kort.

För att stärka positionen i livsmedelskedjorna har Ekko Gourmet inlett ett samarbete med säljbolaget Movement Sales Partner.

Vad betyder samarbetet Movement Sales Partner?​

— De har säljare över hela Sverige som ska representera oss i livsmedelsbutiker över hela landet. De ska hjälpa till att lyfta profilen av smakrika, ekologiska, veganska och svensktillverkade matvaror. Samarbetet innebär också att jag får mer tid till att koncentrera mig på produktutveckling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079