23948sdkhjf

Coop retar Ica

Ger konkurrenten en pik efter att ha blivit rankad högre i grön lista.
Coop utses till återigen till Sveriges grönaste livsmedelskedja när konsultföretaget Differ har genomfört en enkätundersökning som drygt 1 000 personer besvarat.

Coop har därmed knipit förstaplatsen samtliga år sedan mätningarna inleddes 2008. I år har dock avståndet till Ica minskat och är att betrakta som marginell. På tredjeplats hamnar Willys. Den minst gröna livsmedelskedjan är Netto, upplever de tillfrågade.

1. Coop
2. Ica
3. Willys
4. Hemköp
5. Citygross
6. Lidl
7. Handlar'n
8. Tempo
9. Netto

Differ har också undersökt hur enskilda varumärken uppfattas, och här har Coop desto större försprång. Varumärket i sig, Coop, rankas som det tredje grönaste i Sverige medan Coop-ägda Änglamark blir etta. Änglamark fick drygt 12 procent av samtliga röster.

På tredje plats hamnar Ica, och Coop är inte sena med att uppmärksamma huvudkonkurrenten om detta faktum. I en snabb kampanj har Coop fått upp en reklamskylt utanför Icas huvudkontor i Solna. "Grattis Ica till tredjeplatsen!", skriver Coop och illustrerar med tre-i-topp-listan från Differs undersökning. Det skriver Resumé.

— Vi ville uppmärksamma vinsten och så upptäckte vi att vår huvudkonkurrent blev trea. Då tyckte vi det var kul att även lyfta fram det, säger Björn Larsson, direktör för affärsområde marknad på Coop, till branschtidningen.

Här kan du läsa hela rapporten.



Om undersökningen

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. I undersökningen har över 1000 respondenter i åldrarna 15-74 år deltagit. Datainsamlingen skedde under december 2015. Det är sjunde gången som undersökningen genomförs.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094