Matprofil varnar för minskat lunchande
Edward Blom agerar draglok när restaurangbokningssajt slåss för att rädda affärslunchen.
Enligt en undersökning från Bookatable uppger 41 procent av de arbetande svenskarna att affärslunchen är ett bra sätt att hitta nya affärsmöjligheter. 65 procent av de tillfrågade arbetstagarna säger att möjligheten att träffas och knyta kontakter över en lunch är en viktig del i att säkra en affär samtidigt som 60 procent upplever att det hjälper dem att komma närmare sina kunder.
Trots detta känner två av fem svenskar (43 procent) att de går på färre affärsluncher nu jämfört med tidigare. Varannan (54 procent) svensk som har arbetat sedan 1980-talet ser en stadig nedgång i affärslunchandet.
Bookatable har engagerat näringslivshistorikern och tv-profilen Edward Blom i kampanjen.
— Det sker underverk med relationer bara man lämnar kontorsmiljön och istället träffas på en restaurang. Det är något djupt mänskligt att vilja äta tillsammans med de man ska samarbeta med. Ätandet leder till en djupare förtrolighet och den gemensamma måltiden har varit ett obligatoriskt inslag vid slutandet av avtal inom alla mänskliga kulturer under årtusenden. I dag tror allt för många svenskar att man kan göra business direkt utan att knappt veta vem den andra är, men ett par gemensamma måltider gör verkligen underverk: medan man äter diskuterar man inte affärer utan man kan lära känna affärspartnern, höra om hens hobby, familj, matvanor, vad som är viktigt i livet. En relation föds som förebygger många konflikter och leder till ett mycket roligare och effektivare samarbete, säger Edward Blom i ett pressmeddelande.
De huvudsakliga orsakerna till att allt färre går på affärslunch är tidsbrist, 31 procent, och budgetåtstramningar, 27 procent.
— Jag anser att affärsluncher är ett fantastiskt smörjmedel för näringslivet och personligen anser jag att det skulle göra underverk för BNP, och därmed hela vårt välstånd, om vi tillät högre avdrag för representationsmåltider istället för att ta bort dem. Ett företag kan verkligen inte investera sina pengar på något effektivare sätt än i en affärslunch, så ska något företaget betalar för få dras av är det verkligen detta, säger Edward Blom.
[
b]Om undersökningen[/b]
Undersökningen genomfördes via medlemmar i Userneeds onlinepanel under perioden 17-23 maj 2016. Totalt svarade 1003 personer mellan 25-70 år. Webbpanelen är slumpmässigt rekryterad och det förekommer ingen självrekrytering till Userneeds webbpanel.
Undersökningen genomfördes via medlemmar i Userneeds onlinepanel under perioden 17-23 maj 2016. Totalt svarade 1003 personer mellan 25-70 år. Webbpanelen är slumpmässigt rekryterad och det förekommer ingen självrekrytering till Userneeds webbpanel.