Grossist klimatkompenserar helt
Klimathänsyn ska hjälpa Outofhome att sticka ut i konkurrensen.
— Mig veterligen är vi ensamma om detta bland grossisterna, säger Jacob Hillestad, marknadschef på Outofhome, till Food Supply.
Outofhome, som är en e-handelsgrossist av kolonialvaror för café, restaurang, hotell och andra storkök, ber Postnord att beräkna CO2-utsläpp i kilo. Detta klimatkompenseras sedan via miljökonsultföretaget enligt FN:s Gold Standard-certifiering.
Outofhome uppmanar nu konkurenterna att haka på.
— Detta är någonting vi brinner för och det känns rätt i magen. Samtidigt vill vi visa marknaden hur man trots snabb tillväxt kan arbeta hållbart. Speciellt inom e-handel som växer så det knakar men även Foodservice generell.
Hur hoppas ni klimatkompensationen kan komma påverka er marknadsposition?
— Vi växer med ungefär 20 procent varje månad och har en önskan om att bli ett bra alternativ till de traditionella grossisterna som länge haft ett grepp om marknaden. Utöver den viktiga kompensationen för klimatet hoppas vi även att de restauranger, caféer och hotell som tänker klimatsmart överväger Outofhome.se som grossist för sin verksamhet, säger Jacob Hillestad.