23948sdkhjf

M&M-striden trappas upp

Mars: "Det har aldrig existerat någon förvirring".
Från och med den 30 juni portas det kända varumärket "M&M" från svenska godishyllor. Det enligt ett beslut från hovrätten, som anser att den chokladtillverkaren Mars produkt är alltför lika Mondelez-ägda Marabous "M"-chokladkulor, som var först på den skandinaviska marknaden.

Läs också: M&M förbjuds i Sverige

Men Mars har inte givit upp striden om de populära chokladkulorna.

— M&m’s har varit ett populärt godis runt omkring i världen sedan 1941, och vi har alltid trott att det inte existerat någon förvirring kring m&m’s varumärke och Marabous ”m”, skriver Ylva Freiesleben, som är kommunikationsdirektör på Mars Nordics, till Dagens Media.

Mondelez, som stämt konkurrenten, är naturligvis av motsatt uppfattning och hävdar att det rör sig om vilseledande efterbildning och renommésnyltning.

— Mondelez och Marabou äger "m"-varumärket i Sverige, och vi har arbetat hårt för att etablera det på den svenske marknaden. Våra varumärken är mycket värdefulla för oss, och det här fallet är en viktig fråga eftersom det understryker vikten av att skydda och reglera varumärken, samt att visa de starka skyddsmekanismer som varumärken ska vara verksamma inom, säger Celin Huseby, som är nordisk kommunikationsdirektör på Mondelez, till tidningen.

Faktum är att Mars M&M är introducerades för första gången 1941, vilket är 16 år före det att Marabou lanserade "M" på den svenska marknaden. Då ingick Marabou och Mars ett samarbete som innebar att Marabou fick tillverka Mars-produkter på licens, inklusive M&M/M.

Men Marabou var alltså tekniskt sett var först med att registrera sina chokladkulor på den svenska marknaden, vilket också är vad hovrätten gått på.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096