23948sdkhjf

"Oatly mest hållbart"

Havredrycksföretaget och Ica hamnar i topp och multinationella bjässar i botten när svenskarna bedömer företag utifrån hållbarhet och samhällsansvar.
I den årliga Hållbarhetsbarometern har 15 000 konsumenter fått tycka till om de största och mest kända företagen inom dagligvaruhandeln utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Allra högst rankas Malmöföretaget Oatly, som tillverkar drycker och livsmedel baserat på havre.

— Vi är oerhört glada över att bli uppmärksammade för det som betyder allra mest för oss, hållbarhet. Vi är långt ifrån nöjda, vi har mycket kvar att göra. Vår industri, från primärproduktion till konsument, utgör 30 procent av den globala ekonomin och står också för åtminstone en tredjedel av den totala klimatpåverkan. Trots vår storlek vill Oatly vara med att bidra, inte bara till att förbättra, utan även till att förändra ett ohållbart livsmedelssystem. Något vi är skyldiga planeten, våra barn och alla kommande generationer, säger Toni Petersson, vd för Oatly i en kommentar.

Det är Tony Apéria, anseende- och hållbarhetsforskare vid Stockholms universitet, som genomfört mätningen där sammanlagt 3 549 svenskar bedömt ett 30-tal aktörer inom svensk dagligvaruhandel. Studien utgår ifrån fyra områden i frågeställningar rörande hållbarhet: samhälle och samhällsansvar, miljö och klimat, öppenhet och transparens samt långsiktighet. Baserat på svaren tilldelas de deltagande företagen ett index.

På en skala 0-100 landar Oatlys index på 72. På tredje plats hamnar Orkla Foods med 69. Det genomsnittliga hållbarhetsindexet är 62.

— Det finns ideologiska drivkrafter som gör att Oatly upplevs så starkt inom hållbarhetsområdet. Oatlys position vilar bland annat starkt på trenden om en övergång från det animaliska till det vegetabiliska. Studien visar att Oatly har en genomgående stark position i alla områden som studerats. De har en väldigt stark position bland sina kunder. De har en Net Promoter Score som mäter i vilken grad kunderna är benägna att rekommendera företaget på 39 som är det starkaste värdet bland alla företagen, säger Tony Apéria i en kommentar.

När det gäller uppfattningen om livsmedelskedjornas hållbarhet ligger Ica i topp med ett index på 70. Willys har klivit om Coop med 64 mot 63. Såväl Lidl som Netto får underkänt av konsumenterna med betyg under 50.

I botten hamnar utländska varumärken som Coca-Cola, Procter & Gamble och Nestlé.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067