Sverige — en jämställd öldrickarnation?
Endast en av hundra kvinnor väljer bort öl med hänvisning till könsnormer, enligt en undersökning från S:t Eriks bryggeri.
Samtidigt är det endast en procent av de tillfrågade kvinnorna som uppger att de avstår från att beställa en öl som en följd av att öldrickande uppfattas som okvinnligt.
— Det är ett fullständigt underbart bevis på att svenska kvinnor tänker själva och inte följer förlegade traditioner. Värderingarna kring att öl skulle vara en manlig dryck behöver dock förändras bland både kvinnor och män. Öl är till för alla, oavsett kön, säger Jessica Heidrich, Head Brewer på S:t Eriks Bryggeri, i ett en kommentar.
Enligt St. Eriks Bryggeri är det delvis industrialiseringen under 1800-talet som cementerat bilden av öl som något typiskt manligt. Att begreppet "en stor stark" tappar fart till förmån för ett ökar intresse och tillgång till hantverksöl har hjälpt till att luckra upp skillnaderna.
— Kvinnor väljer i högre utsträckning öl efter själva smaken och en klassisk ”stor stark” är ju inte speciellt intressant ur det perspektivet. Vidare påverkas kvinnor inte lika mycket av omgivningen och reklamen som män när de gäller öl. De är helt enkelt mer medvetna öldrickare, säger Jessica Heidrich.
Trots att över hälften av alla svenskar tycker öl är en mer manlig dryck än kvinnlig dricker tre av fyra svenska kvinnor öl enligt undersökningen. Andelen manliga öldrickare i landet är 88 procent.