23948sdkhjf

Svensk dom mot läskjätte

Coca-Cola tvingas ändra märkningen.
Den amerikanska läskjätten Coca-Cola får inte längre lov att marknadsföra produkter med orden "sötma från naturliga källor". Det är vilseledande, fastslår förvaltningsrätten i Stockholm. Det skriver TT.

Tvisten påbörjades våren 2015 då Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund gick ut med ett förbud mot hur Coca-Cola beskrivit innehållet i sin produkt Coca-Cola Life, något som läskjätten överklagade till länsstyrelsen.

Coca-Cola hävdar att sötman visst kommer från naturliga källor, i det här fallet sockerbetor och steviaplantan, men förvaltningsrätten anser att de steviolglykosider som framställs på kemisk väg inte kan betraktas som kommandes från en naturlig källa.

Coca-Cola har sex månader på sig att ändra märkningen. Men enligt Eva Okmian Danielsson, presschef på Coca-Cola Sverige, har företaget redan tagit bort beskrivningen.

— Det är självklart att vi följer lagar och regler i Sverige, säger hon, till TT.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063