Starkt motstånd mot godis vid kassan
80 procent av Konsumentföreningen Stockholms medlemmar vill ha slippa godis vid matbutikernas kassor.
— Ingen vill vara först med att ta bort godiset, för handen på hjärtat - det är ju produkter som konsumenterna vill ha. Då tänker handlarna att om inte jag har det, så går kunderna till grannen. Det är viktigt att göra någonting tillsammans i branschen, då blir det konkurrensneutralt, säger Christina Karlsson, hälsoansvarig på Ica, till DN.
Under april 2016 frågade Konsumentföreningen Stockholm sina medlemmar. Det visar sig att åtta av tio av de 5 400 medlemmar som svarade på enkäten vill inte se godis vid kassorna.
Coop, som har tagit del av enkätresultatet, anser att de redan har vidtagit åtgärder på området.
— Vi utvecklar hela tiden utbudet och placeringen av varor i våra butiker och på senare år är det snarare så att godis har minskat till förmån för andra nyttigare alternativ som till exempel nötter just vid kassorna. Så sett ur det perspektivet har vi inga planer på att göra en större förändring av sortimentet just vid kassan, säger Anneli Bylund, hälsostrateg på Coop, i en kommentar.
Om undersökningen
Enkäten skickades till medlemmar i Konsumentföreningen Stockholm i samband med ett nyhetsbrev via mejl i april 2016. 5 400 medlemmar besvarade enkäten. Frågan löd: Är det okej med godis nära kassorna? 80 procent svarade NEJ, 7 procent svarade JA och 13 procent svarade att det inte spelar någon roll.
Enkäten skickades till medlemmar i Konsumentföreningen Stockholm i samband med ett nyhetsbrev via mejl i april 2016. 5 400 medlemmar besvarade enkäten. Frågan löd: Är det okej med godis nära kassorna? 80 procent svarade NEJ, 7 procent svarade JA och 13 procent svarade att det inte spelar någon roll.