23948sdkhjf

Snask och öl — då slår smak pris

Annars är det priset som avgör vad konsumenterna lägger i matkorgen.
När svenskarna är i matbutiken för att köpa kött, fisk, grönsaker, spannmål och mejerivaror är det prislappen som räknas. Det är endast när vi svenskar köper bröd, chips, godis och alkohol som smak går före pris. Det visar en rapport från undersökningsföretaget Nielsen, Global Retail Growth Strategies, där 30 000 personer från över 60 länder svarat på frågor om vad som är viktigast när de handlar.

Rapporten visar också att svenskarna skiljer sig stort från resten av EU i fråga om var man föredrar att handla. Medan 58 procent av EU-medborgarna prioriterar butiker med hög kvalitet på färskvarorna gör bara 46 procent av svenskarna det.

Däremot anser drygt hälften av svenskarna att det viktigaste är att affären har det man behöver och att den ligger inom bekvämt avstånd. Bara 27 procent av svenskarna uppger att de väljer butik efter var de har kundkort.

Undersökningen visar också att 44 procent av svenskarna säger att de gillar att fynda, vilket ligger långt under EU-snittet på 61 procent. Svenskarna är däremot mer positiva till att handla livsmedel jämfört med EU-snittet där 38 procent anser att det är en börda att handla livsmedel och något man vill spendera så lite tid på som möjligt, men endast 24 procent av svenskarna anser detsamma.

Andel som prioriterar smak framför pris
* bröd 37 procent
* chips och andra snacks 34 procent
* godis och kakor 31 procent
* alkohol 30 procent
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11