Otto och Probi i samarbete
Barnmatsföretaget får nu tillgång till goda bakterier.
— Vi har redan brutit mark med vårt färska och ekologiska koncept som skiljer sig från sterila konserver och pulver. Nu ska vi utveckla Otto Next Generation tillsammans med Probi, med barnens bästa i fokus och utifrån ny kunskap om våra goda bakterier, säger Mats Lönne, vd och grundare till Ottos Barnmat.
Probi ser barnmat som ett strategiskt viktigt segment att gå in i.
— Otto är nyskapande och har redan den idealiska bäraren med sin kylda havrevälling. Grundarnas tunga kompetens inom livsmedel och vår gemensamma historia gör matchningen idealisk, säger Peter Nählstedt, vd för Probi.
Ottos koncept går ut på att barnmaten inte ska vara äldre än barnet och den tillagas på färsk gräddmjölk och ekologisk havre.
— Vår välling och smoothie är redan idag prebiotisk, havren ger viktig näring till tarmfloran. Nu tar vi nästa steg med goda bakterier, så kallad probiotika. Målet är att under 2016 skapa en serie barnmatsprodukter i världsklass i syfte att ge de minsta en bra start i livet. Tarmfloran utvecklas från födseln, de första åren antas ha stor betydelse senare i livet, säger Rickard Öste, professor i näringslära och upphovsman till Oatly, som leder Ottos produktutveckling på Ideon i Lund.
Läs också: Genombrott för Otto
Otto tar nu in externt kapital.
— Kapitalet behövs för att ta bolaget till nästa nivå, med ett nytt brett sortiment, och ökad markands- och säljbearbetning, säger Mats Lönne till Food Supply.
Hur går försäljningen?
— Vi har nu sju kanaler, grossistdistribution inklusive online via otto.se, Mathem och Mat.se. Vi för också diskussioner med investera, såväl privata som livsmedelsföretag, säger Mats Lönne.