23948sdkhjf

WWF svarar på kycklingjättens kritik

CPF, Thailands största kycklingproducent, är kritisk WWF:s uppmaning om att inte köpa importerade kycklingprodukter från landet. Nu replikerar WWF:s expert på matfrågor i Food Supply.
Den 27/6 gick Jan Wolgast, vd för CPF Denmark, som täcker den nordiska marknaden, ut med kritik mot slutsatserna i årets upplaga av Köttguiden, som ges ut av Världsnaturfonden, WWF.

Läs också: WWF: Ät inte kyckling från Thailand

CPF, som är Thailands ledande producent av kycklingprodukter, anser att WWF är helt fel ute när de avråder svenska konsumenter att köpa och äta kyckling som importerats från Thailand. Jan Wolgast vänder sig i första hand emot uppfattningen om att det skulle råda en okontrollerad användning av antibiotiska inom den thailändska kycklinguppfödningen. Dessutom hävdar CPF att WWF inte besvarat en inbjudan om att besiktiga företagets produktion i Thailand.

Debattinlägget från CPF kan du läsa här .

Här svarar Anna Richert, WWF:s talesperson för matfrågor, på kritiken:

"En viktig del av arbetet med Köttguiden är att lyfta fram kriterier för mer hållbar produktion av olika sorters kött. Köttguiden ger, på så sätt, en plattform för att diskutera och synliggöra viktiga aspekter som behöver hanteras för att vi ska nå mat inom ramen för en planet. Köttguiden ger också en tydlig bild av när det finns målkonflikter, och hjälper till genom att väga ihop flera områden av hållbarhet till en samlad bedömning.

Köttguiden är av nödvändighet en balansgång mellan behovet av djup och behovet av att förenkla. Dessutom bygger materialet på bedömningar som inte görs på företagsnivå utan på nivån land, eller certifieringssystem som kan verifieras. Det gör att när företag går före och ställer krav som går utöver landbedömningen så synliggör inte Köttguiden dessa föregångare. Det är tråkigt, men ligger i sakens natur. Vad som är möjligt, och värdefullt, är om företag som går före och kan visa att de klarar Köttguidens kriterier, synliggör detta. Det är ett önskvärt scenario. På så sätt kan företagen även driva utvecklingen framåt i länder där de verkar.

Under 2016/2017 har vi för avsikt att fördjupa arbetet med de globala flödena av kött och vilka verifikat och kriterier som finns för företag som verkar på global nivå, där köttet hamnar på den svenska marknaden. Vi hoppas kunna bidra till mer och bättre krav på köttprodukter som når våra tallrikar, att kriterierna i Köttguiden får mer fokus och att aktörer som arbetar med import av kött kan delta i ett samtal om hur vi tillsammans kan nå framåt. Denna diskussion startar vi upp i augusti och vi välkomnar företag, upphandlare och aktörer som vill bidra."

Anna Richert , handläggare matfrågor, WWF.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125