Tjurig satsning från McDonalds
Tillsammans med LRF och Sveriges Nöttköttsproducenter ska snabbmatskedjan sponsra nötköttsproducenter med 100 tjurar.
Totalt går McDonalds in med 3 miljoner under en treårsperiod.
— Utmaningen i Sverige är att efterfrågan på svenskt nötkött är större än tillgången och att gapet växer. För McDonald’s är det viktigt med en tydlig koppling mellan producent och våra restauranger. Därför vill vi vara en del av utvecklingen och stödja nötköttsproducenterna. Med de sponsrade tjurarna blir kedjan mellan producent, restaurang och gäst än mer tydlig. Det här är en konkret satsning som ska ge konkreta resultat, säger Patrik Holm-Thisner, kvalitets- och inköpsdirektör på McDonal’s i Sverige, i ett pressmeddelande.
Kravet för att få en sponsrad avelstjur är att man som företagare utökar sin besättning med minst 20 dikor inom loppet av ett år.
— Det känns både roligt och viktigt att kunna erbjuda medlemmar och djuruppfödare den här möjligheten. Efterfrågan på svenskt nötkött är stor och för den företagare som vill växla upp är det här ett bra tillfälle, säger Åsa Odell, ordförande i LRFs köttdelegation.
Enligt Jan Forsell, ordförande för SNP, finns det ett stort intresse bland medlemsföretagen att öka produktionen.
— Erbjudandet kommer innebära att många bestämmer sig för att satsa och kanske bygga för fler är 20 kor. Det ger framtidstro och det är positivt för att våga satsa, säger han i en kommentar.