Coca-Cola bantar läsken
Läskjätten vill tysta folkhälsoministern med löfte om dra ner på kalorierna.
Därmed satte han också press på läskjättar som Coca-Cola, med en försäljning i Sverige på runt 400 miljoner liter per år. Nu svarar Coca-Cola på uppmaningen och lovar att minska den genomsnittliga mängden kalorier i sina drycker på den svenska marknaden med 20 procent fram till år 2020.
— Kalorireduktionen som Coca-Cola gör är ett tydligt exempel på hur livsmedelsföretag tar egna initiativ för att kunna erbjuda konsumenterna hälsosammare produkter, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist i ett pressmeddelande från Coca-Cola.
Läs också: Svensk sockerskatt avvisas
Coca-Cola betraktar 24 procent av försäljningen, alltså cirka 100 miljoner liter, som "låg- och kalorifri dryck".
— Vi tycker att livsmedel- och dryckesindustrin har ett ansvar och en skyldighet att bemöta uppmaningen från folkhälsoministern med tydliga mål och handlingsplaner. Vi är även angelägna om att fortsätta uppmuntra andra aktörer på marknaden att tillsammans verka för en bättre folkhälsa. Ett positivt exempel är GEN-PEP (Generation Pep, reds. amn.) som Kronprinsessparet var med och lanserade här på Almedalen i går, säger Pierre Decroix, vd för Coca-Cola Enterprise Partners Sverige.
Läs också: Svensk sockerskatt avvisas