Multinationella företag dominerar branschen
Stor potential för svenska livsmedelsföretag att växa genom internationalisering — men det är bara ett fåtal som har blicken på utlandet.
Läs också: Myndighetstrio ska få fart på matexporten
Nu börjar slutsatser från resorna sippra ut. Att det är de multinationella företagen som dominerar svensk livsmedelsindustri, till exempel. Att svensk livsmedelsindustri är mindre exportinriktad än vad som är fallet inom övrig tillverkningsindustri är ingen nyhet. Men Jordbruksverket publicerar nu en kartläggning som visar på att det finns en stor potential att öka både produktionsvolymer, sysselsättning och produktivitet genom att finnas på fler internationella marknader.
Enligt rapporten uppgår exportvärdet till runt 15 procent av produktionsvärdet, och endast 10 procent av försäljningen går till utlandet. Det kan jämföras med andra delar av tillverkningsindustrin, där exportdeltagandet oftast ligger på över 80 procent.
Trots den relativt låga exportgraden för svensk livsmedelsproduktion står de företag som exporterar mest för mer än 70 procent av arbetstillfällena och drygt 80 procent av produktionsvärdet i livsmedelsindustrin. Allra mest dominerar de multinationella företagen, som exempelvis svenskägda Cloetta och Lantmännen. De står för över 70 procent av livsmedelsexporten.
Enligt Jordbruksverkets analys är de multinationella företagen är viktiga för att stimulera export av svenska livsmedel.
— En slutsats i analysen är att exportfrämjande åtgärder bör riktas mot små och medelstora företagen som saknar de resurser och nätverk som krävs för att lyckas på exportmarknaden, säger utredaren Sara Johansson, i ett pressmeddelande från Jordbruksverket.