23948sdkhjf

Schyssta nötter vinner Livsmedelspriset 2016

Smilings Fairtrade-tänk och smarta koncept säkrar årets livsmedelspris.
Smiling, företaget som föddes ur en universitetsuppsats 2011, tar hem Livsmedelsföreningens årliga Livsmedelspris. Enligt juryn är de främsta orsakerna en tydlig idé som ligger rätt i tiden, tankar som förändrar en bransch i grunden och en affärsmodell som skapar mervärde i grunden.

Det hela började när två av de fyra delägarna åkte ner till Gambia för att undersöka hur svenskt bistånd bättre skulle anpassas efter gambiernas behov. De kom istället fram till att det inte var bistånd som behövdes, utan arbetstillfällen.

– Företagsidéen föddes inte ur en försäljning av nötterna, utan ur en förbättring av livssituationen för västafrikanska ungdomar. Till Gambia kommer utländska företag och köper upp cashewnötter för att förädla dem någon annanstans. Det innebär att mängder med jobb försvinner, säger Oscar Carlsson, vd och medgrundare till The Smiling Group till Food Supply.

Nyckeln var att få hela kedjan att stanna i Gambia innan det skeppas direkt till Sverige utan mellanhänder. Genom att låta nötterna odlas, skördas och sedan förädlas I Gambia skapar Smiling ett mervärde längs hela produktionskedjan – det skapas lokala arbetstillfällen och mer pengar stannar i landet. Genom att Fairtrade-certifiera de ekologiska nötterna garanteras odlarna även ett minimipris.

I juryutlåtandet prisas The Smiling Group också för deras tydliga kommunikation mot kunderna. Fairtrade är en del av det, men också deras videohälsningar från cashewbönderna som odlat nötterna, som kan hittas genom att scanna en QR-kod på baksidan av förpackningen.

– Vi vill bli ännu duktigare på att komma ner till bondens nivå för att visa konsumenten att de med ett enkelt val, med ett litet köp på Pressbyrån kan påverka, säger Oscar Carlsson till Food Supply.

Smiling hoppas nu på att kunna etablera sig i andra länder för att även kunna exportera dit, men först fortsätter utökningen av produktsortimentet.

– Vi har redan utvecklat vårt sortiment mycket, och i dagarna lanserar vi torkad mango från Burkina Faso, en frukt som det också finns väldigt mycket av i Västafrika. Den har precis lämnat vårt lager och ska vara ute i butik inom några dagar.

Tror ni att vi kommer se fler företag med er approach inom den närmsta tiden?

– Jag hoppas det och vi hoppas också att det kommer fler unga, nya till branschen. Vi har visat att det går slå sig fram till en plats mitt i livsmedelshyllan, fastän branschen domineras av de stora, äldre företagen, säger Oscar Carlsson till Food Supply.

Livsmedelsföreningen har årligen delat ut Livsmedelspriset sedan 1964 till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat, förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062