23948sdkhjf

Regionbidrag till matbranschens rykte

Region Skåne söker bidrag på en halv miljon för bättra på konsumenternas förtroende för livsmedelsföretag.
Region Skåne, formellt Skåne läns landsting, vill sponsra Livsmedelsakademin med en halv miljon för att öka konsumenters förtroende för livsmedelsbranschen, rapporterar näringslivssajten 8till5.

I ansökan för projektet "Food Trust Alliance – uppbyggnad av konsumentförtroende för livsmedelsnäringen" skriver intresseorganisationen: ”Maten har aldrig varit säkrare, men ändå är konsumentförtroendet för livsmedelsbranschen idag lågt. Alarmen och skandalerna duggar tätare än någonsin”.

Dessutom skriver organisationen att livsmedelsföretagen inte har samma möjligheter att bemöta påståenden om matfusk, vilket de vill ändra på. I beslutsförslaget till nämnden står det:

”I media beskrivs inte sällan företag som medvetet undanhåller konsumenten fakta om ursprung och ingredienser. Företagens har svårt att bemöta påståendena, vilket bidrar till ett allt lägre konsumentförtroende. Frågan om konsumentförtroendet är ur företagsperspektiv en mycket viktig fråga.”

Nu får förslaget kritik. Inte bara för att det kan uppfattas som en direkt sponsring till företagen att framstå bättre i konsumenters ögon, utan också för att det inte borde ligga på regionens bord.

– Vi från Liberalerna kommer att yrka avslag. Ett av de främsta skälen är att regionen inte ska lösa en branschs strukturella problem. Att kunderna har bristande förtroende för ett antal livsmedelsföretag är inte regionens uppgift att hantera. Framförallt inte med den rådande ekonomin, säger Inger Tolsved Rosenkvist (L), ledamot i regionfullmäktige, till 8till5.

Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin, menar att det verkligen inte handlar om att hjälpa företag i marknadsföringen, utan om långsiktiga utvecklingsfrågor då livsmedelsindustrin genererar stora skatteintäkter.

– En halv miljon är mycket pengar, men samtidigt lite om man jämför med andra liknande satsningar. Om man tror att det här är något som Orkla eller Oatly tänker använda för att förbättra sin marknadsföring, så är det trams, säger Lotta Törner till 8till5.

Enligt Thomas Hansson (MP), ordföranden för Region Skånes regionala utvecklingsnämnd, handlar det inte om att lösa branschens problem, utan att stödja medborgaren med information om vad man stoppar i sig – ett varumärkesdeklarerande som leder till bättre koll på varorna.

Den 19 september sammanträder nämnden igen och ett slutligt beslut ska tas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062