23948sdkhjf

Coop kan lägga ner norska kedjor

"Utesluter inte att det blir färre kedjor", säger kedjedirektören om Coops sex olika norska dagligvarukedjor.
Coop är i valet och kvalet om de ska behålla alla sina sex norska dagligvarukedjor. Det kan bli aktuellt att göra sig av med en eller flera kedjor för att på så sätt spara pengar till marknadsföring, rapporterar Dagens Næringsliv.

I dagsläget är Coop Norges näst största dagligvaruaktör och har kedjorna Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked och Matkroken.

– Jag vill inte utesluta att det blir färre kedjor, men jag har inte heller sagt att vi tar bort några kedjor. Det är för tidigt att säga något konkret, säger kedjedirektör Håvard Jensen till Dagens Næringsliv.

Det är i samband med utarbetningen av en ny strategiplan som frågan om att skära ner antalet kedjor ska diskuteras. Enligt Håvard Jensens uppgifter till Dagens Næringsliv är det framväxten av handel med livsmedel på nätet som satt igång frågan.

Strategiprocessen förväntas vara klar i till hösten och då ska också ett beslut tas gällande kedjorna.

Idag driver Coop runt 1 150 livsmedelsbutiker inom de sex kedjorna. I fjol köpte Coop alla Ica-kedjans 553 butiker och har efter köpet lagt ner 90 butiker runtom i landet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066