23948sdkhjf

Frivillig pant gör saftig succé

Axfood införde frivillig pant på sina saftflaskor – ett år senare pantas det fortfarande allt mer.
I september förra året ville Axfood ändra på faktumet att det bara är obligatorisk pant på PET-flaskor och metallburkar med drickfärdiga produkter som läsk, vatten, energidrycker, vin och öl.

Svaret var införandet av frivillig pant på sina fyra saftprodukter i Premier-serien. Och det funkar – hela 70 procent av flaskorna pantas. Ända sedan införandet har fler och fler pantat flaskorna varje månad.

– Jag skulle gärna välkomna en lagstiftning som kräver pant på fler förpackningar. Till exempel juicer och inte drickfärdiga drycker, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, i ett pressmeddelande.

Några månader efter att Axfood startat med frivillig pant följde även Orkla och Coop efter. Idag finns över 60 saftprodukter med pantmärke på svenska marknaden.

– Axfood var först ut att ansluta saftprodukter till pantsystemet när vi öppnade möjligheten i september förra året. Så här ett år senare kan vi glädjande konstatera att alla större aktörer inom saftsegmentet valt att ansluta sina produkter. Det visar vilken kraft pantmärket har som hållbarhetsmarkör, säger Bengt Lagerman, vd vid Returpack.

Under förra året pantade varje svensk i snitt 171 burkar och PET-flaskor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08