23948sdkhjf

Kyckling i falukorvsform

Kronfågel lanserar tre korvklassiker med kycklingkött.
Enligt Jordbruksverket äter svensken drygt 22 kilo fågelkött per person och år – en ökning med cirka 6 kilo jämfört med för tio år sedan. Matkommunikationsbyrån Food & Friends visade i sin Matrapport 2016 att kyckling ligger som etta på svenskens topp tio, både vad det gäller helg- och vardagsmat.

Därför lanserar nu Kronfågel tre nygamla klassiker som gör sällskap med deras tidigare grillkorv – kycklingmiddagskorven (med den omisskännliga falu-formen), kycklingwienerkorv och kycklingprinskorv.

– I takt med att fler väljer vitt kycklingkött framför rött kött ökar också efterfrågan på alternativ när man ska välja korv och bacon. Vi vill givetvis möta detta och lanserar nu hushållskorvar, där bland annat vår Kycklingmiddagskorv är ett alternativ till den vanliga falukorven. Vår satsning inom chark är stor och med attraktiva charkprodukter baserade på det hälsosammare och klimatvänligare svenska kycklingköttet tror vi på framgång, säger Karolina Nygren, produktchef på Kronfågel, i ett pressmeddelande.

Korvarna är gjorda på svensk gårdskyckling och har en kötthalt på 72 procent, medan fetthalten ligger på cirka 17 procent. Korvarna röks över alspån och stoppas i wiener- och prinskorvens fall i fårtarm, och i middagskorvens fall i kollagentarm.

De nya produkterna rullar ut i butik under september.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11