Kunderna ska äga cafékedjan
För 500 kronor kan du bli delägare i Skandinaviens första kundägda cafékedja.
Förutom att bara servera Fairtrade-produkter och SM-vinnande kaffe, skänker kunder även pengar till att finansiera skolmåltider i Etiopien när de använder ett stamkundskort. Hittills har cirka 1,5 miljoner måltider skänkts genom initiativet. För sitt arbete har kedjan bland annat vunnit Änglamarkspriset, Årets Coffee shop och titeln Bäst på ekologiskt.
När kedjan satsar på en utökning i verksamheten vänder de sig nu mot allmänheten. Genom att investera minst 500 kronor genom crowdfundingsajten Pepins kan vem som helst bli delägare. I och med ett sådant ägarskap kan kunden möta odlaren direkt, utan mellanhänder.
Dessutom lyfter Barista fram marknadsaspekten – så kallade "branded coffee shops" förväntas enligt konsultföretaget Allegra Strategies växa mycket snabbt i Europa det närmsta åren, särskilt i Skandinavien.