23948sdkhjf

Kunderna ska äga cafékedjan

För 500 kronor kan du bli delägare i Skandinaviens första kundägda cafékedja.
I år fyller cafékedjan Barista 10 år – sedan starten 2006 har caféerna med den etiska inriktningen vuxit till totalt 15 stycken i Malmö, Lund, Kalmar, Göteborg, Uppsala och Stockholm.

Förutom att bara servera Fairtrade-produkter och SM-vinnande kaffe, skänker kunder även pengar till att finansiera skolmåltider i Etiopien när de använder ett stamkundskort. Hittills har cirka 1,5 miljoner måltider skänkts genom initiativet. För sitt arbete har kedjan bland annat vunnit Änglamarkspriset, Årets Coffee shop och titeln Bäst på ekologiskt.

När kedjan satsar på en utökning i verksamheten vänder de sig nu mot allmänheten. Genom att investera minst 500 kronor genom crowdfundingsajten Pepins kan vem som helst bli delägare. I och med ett sådant ägarskap kan kunden möta odlaren direkt, utan mellanhänder.

Dessutom lyfter Barista fram marknadsaspekten – så kallade "branded coffee shops" förväntas enligt konsultföretaget Allegra Strategies växa mycket snabbt i Europa det närmsta åren, särskilt i Skandinavien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089