23948sdkhjf

Kakdoft gör oss mer köpsugna

Söt lukt påverkar vårt köpbeteende enligt ny studie från Löfbergs och Karlstad universitet.
När vi känner lukten av sötsaker kommer dubbelt så mycket uppmärksamhet att riktas mot kaférelaterade produkter, visar en ny studie från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, i samarbete med Tobii Pro och Löfbergs.

Om lukten kombineras med skyltar kommer den så kallade köpintentionen att öka med 40 procent. I studien var det främst kakdoften som var drivkraften – de som fick känna på doften i experimentet hade 21 procent högre villighet att köpa kaféprodukter.

– Vi rekryterade 100 personer på Kungsgatan i Stockholm. Deras ögonrörelser filmades med hjälp av eyetrackingglasögon samtidigt som de promenerade förbi Café Löfbergs Stockholm. Längs sträckan exponerades en del av deltagarna med doft från kaffe eller kaka, säger Poja Shams, lektor i företagsekonomi som varit med och genomfört studien.

De som kände doften av kakor var dubbelt så uppmärksamma på Löfbergs skyltar och drygt 27 procent fler kom ihåg skyltarna. Dessutom var de mer positiva till varumärket. Enligt studien är skyltmaterialet avgörande för effekten eftersom man parar ihop lukten med informationen.

– Resultatet av eyetrackingstudien ger oss insikter i hur vi kan optimera vårt skyltmaterial och även mäta effekten av kombinationen budskapen och lukt för att driva försäljning, säger Leif Sjöblom, ansvarig för innovationer på Löfbergs.

Se en kort film om studien här.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063