23948sdkhjf

Här är Sveriges starkaste varumärken

Evimetrix delar ut Swedish Brand Awards 2016.
Evimetrix Swedish Brand Awards har delats ut sedan 2002, och tar hjälp av konsumenter för att kartlägga hur organisationer, företag och varumärken uppfattas.

Undersökningen samlar in svar från cirka 5 000 personer inom hur nöjd eller missnöjd man är med 500 olika varumärken, hur väl de motsvarar ens förväntningar och hur nära ens eget ideal de ligger. Det sätts samman till ett Nöjd kund-index som sedan vägs mot hur hög kännedom de svarande uppgett att de har av de olika varumärkena. I slutändan syns resultatet som "Sveriges starkaste varumärke".

Totalvinnaren 2016 är inte helt oväntat Ikea, som slog Gekås Ullared och Yes. Bland livsmedelskategorierna syns cafékedjor, dagligvaror, livsmedel, snabbmat och kaffemärken. Se resultaten nedan.

Vinnare Swedish Brand Awards 2016

Cafékedjor
Nominerade: Espresso House, Kahls the & kaffehandel, Wayne's Coffee
Vinnare: Espresso House

Dagligvaror
Nominerade: Lambi, Solstickan, Wasabröd
Vinnare: Wasabröd

Livsmedel
Nominerade: Coop, Ica, Willys
Vinnare: Ica

Snabbmat
Nominerade: Burger King, Max, Sibylla
Vinnare: Max

Kaffemärken
Nominerade: Gevalia, Löfbergs Lila, Zoégas Kaffe
Vinnare: Zoégas Kaffe



Vinnaren i kategorin kaffemärken, Zoégas Kaffe, utsågs till vinnare för andra året i rad och placerar sig på sjätte plats av den totala rankingen.

– Vi är förstås oerhört stolta och glada över utmärkelsen som sporrar oss att fortsätta vårt arbete att göra kaffet gott och hållbart för både odlare och konsument”, säger Cathrine Ossborn, marknadsanschef för Zoégas, i ett pressmeddelande.

Ica placerar sig fortfarande högst inom livsmedelsbranschen, och plockar en fjärdeplats i totalrankingen. Placeringen förra året visas i parentes.

1. IKEA (1)
2. Yes (2)
3. Gekås Ullared (18)
4. Ica (5)
5. Liseberg (4)
6. Zoégas Kaffe (7)
7. Fjällräven (34)
8. Kolmårdens Djurpark (16)
9. Google (3)
10. Iphone (20)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064