23948sdkhjf

Pepsi dumpar sockret

Satsar stort på att hålla nere kalorierna i utbudet.
I förra veckan föreslog WHO att det borde införas en speciell läskskatt för att minska konsumtionen av sockerstinna drycker. Kanske är Pepsicos senaste beslut en reaktion på förslaget – de har nämligen meddelat ett nytt sockermål, rapporterar TT.

Två tredjedelar, det vill säga 67 procent, av de sålda läskedryckerna ska som högst innehålla 100 kalorier per 3,5 deciliter inom tio år. Det är en hyfsad höjning med tanke på dagens nivå, där ungefär 40 procent av företagets sålda drycker håller sig under 100 kalorier.

För att klara målen ska Pepsico bland annat utveckla nya recept för sina drycker och även erbjuda fet lågkalorialternativ.

Bland Pepsis läskmärken ingår bland annat Mountain Dew, 7 Up, Lipton och Dr. Pepper.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063