Yogiboost vann namntvist mot Arla
Mejerijätten stämde Yogiboost för intrång på varumärket Yoggi – fick avslag.
Läs också: Arla krävs på 720 000 efter förlorad yoghurtstrid
Domen överklagades av Arla och frågan gick till Patent- och marknadsöverdomstolen. Även här fick stämningen avslag, efter att domstolen bedömde att det inte fanns tillräcklig risk för att man skulle förväxla varorna. Domstolen bestämde även att domen inte får överklagas.
– Vi har hela tiden varit övertygade om att domstolen skulle fatta ett beslut till vår fördel. Nu kan vi sätta full fart i vår expansion i Sverige och vi håller just nu även på att öppna upp ett större antal glasscaféer i Kina, säger Ludvik Georgsson, ordförande för Yogiboost, i ett pressmeddelande.
Arla Foods presschef, Daniel Emilsson, säger till Dagens Media att Arla självklart kommer att följa domslutet, men att det är tråkigt att domstolen inte gick deras linje. Han tillägger att Arla anser att Yogiboost drar nytta av varumärket Yoggi, som Arla byggt upp i över 40 år.