Joe & the Juice kritiseras hårt
Rekrytering som fokuserar på utseende samt korta kontrakt under minimilön och utan OB-tillägg gör att kedjan står lågt i kurs hos facket.
Kedjan som är notorisk för att bara anställa unga killar – 94 av 100 anställda i Sverige är män – har en beryktad rekryteringsprocess, där de anställda genomgår en casting där bland annat armhävningar och krigsmålningar ingår. Dessutom betalar företaget inget OB-tillägg och betalar löner under minimum, skriver Dagens Nyheter.
Joe & the Juice har vid flera tillfällen anklagats för att medvetet odla en manschauvinistisk kultur. Bland tilltagen syns företagets motto "not just a job, a culture of brotherhood", meddelandet "lås in era döttrar den 6 juni" som en personalchef i Stockholm skrev på Facebook inför en firmafest och händelser vid ett café i Danmark 2014, där kunder möttes av en personal som högljutt diskuterade sexuella upplevelser och betygsatte de kvinnliga kunderna sinsemellan.
De höga andelen killar bland de anställda har fått LO-TCO Rättsskydd att reagera, som menade att det "luktade diskriminering" enligt tidningen Arbetet, samtidigt som Diskrimineringsombudsmannen ska ha sagt sig vara beredd att titta på frågan.
– Jag har aldrig förr varit med om något liknande, i alla fall inte lika utstuderat som hos Joe & The Juice, säger Hotell- och restaurangfacket HRF:s avtalssekreterare Per Persson till tidningen Arbetet.
I Danmark har kedjan och ägaren Kaspar Basse fått mycket kritik på grund av gratisarbete, vilket till slut ledde till ett löfte om kollektivavtal. Men i Sverige saknas fortfarande ett sådant.
Enligt facket HRF, som beräknar att de anställda på Joe & the Juice tjänar 5-10 procent under kollektivavtalets minimilön, har de försökt få kedja att skriva på kollektivavtal i ett år utan resultat. Kedjan har även ofta korta kontrakt, vilket enligt företaget är för att bibehålla "en potent ungdomskultur".
Dessutom har kedjan villkorat påskriften av ett kollektivavtal med att de skulle slippa betala OB-tillägg och i stället erbjuda anställda gratis måltider. Det ses inte med blida ögon från fackets sida, som menar att kollektivavtalet är utformat just för att det ska vara lika för alla företag.
Ett nytt möte med facket är nu inbokat 17 november. Joe & the Juice har cirka 20 caféer i Sverige och siktar på att nå 5 000 caféer världen över.