Finska Lidl hånar dopad Johaug
Reklamkampanjen drev med skidstjärnan för att locka kunder till butikerna.
Lidl, som gjorde ett misslyckat etableringsförsök i Norge 2004, tar nu tillfället i akt att tjäna lite extra på skandalen samtidigt som de driver med stjärnan, skriver Aftonbladet. Den finska armen av kedjan drog i gång en PR-kampanj där kunder kunde köpa ett paket norsk lax och få ett läppbalsam på köpet.
– Vi ville göra en kampanj som är aktuell och som tilltalar våra kunder på ett lekfullt sätt. Det här erbjudandet är bara aktuellt under torsdagen och vi har fått mycket positiva kommentarer från våra kunder, säger Lidls finske marknadschef Seppo Niemelä till norska tidningen Aftenposten.
Annonsen ska enligt Aftenposten blivit en hit på sociala medier i både Finland och Norge, med blandade reaktioner. Vissa ser humorn i tilltaget, medan andra menar att det bara är pinsamt med tanke på Finlands dopingskandaler inom skidåkningen genom åren.
Lidls etablering i Norge blev kortvarig – efter att första butiken öppnade 2004, köpte Reitangruppen upp alla butiker 2009 och gjorde om dem till sina egna butiker.