23948sdkhjf

Klassiker i ny klädnad vann designpris

Västerbottensost tog hem Svenska Designpriset: "återhållen elegans".
Västerbottensosten är en Sveriges mest välkända klassiker – osten har tillverkats sedan 1872 och ständigt varit ett mathantverk som lyckats hålla sig relevant. Det visade sig även efter ett ombyte av själva förpackningen.

När Svenska Designpriset delades ut på Moderna Museet i Stockholm stod nämligen Västerbottensosts nya svarta förpackning som vinnare i klassen "Identitet – förpackning", med motiveringen "En förpackning som genom både återhållen elegans och kommersiell tydlighet visar på en djup respekt för såväl innehållet som kunden."

Bakom förpackningen står Umeå- och Skellefteåbaserade designbyrån Krux, som med designen ville förena ostens värde som mathantverk med ett modernt uttryck. Själva W-symbolen ska representera det ursprungliga märke som brändes in i osten som en kvalitetsmärkning, medan den svarta färgen ska signalera premium och mystik.

– Den nya designen återspeglar vad Västerbottensost står för idag, ett norrländskt mathantverk älskat både i Sverige och i världen. Förpackningen är en viktig del i hur varumärket upplevs och det känns fantastiskt roligt att den nya designen fått ett så starkt erkännande, säger Helena Ahlgren, brand manager på Norrmejerier, i ett uttalande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094