Klassiker i ny klädnad vann designpris
Västerbottensost tog hem Svenska Designpriset: "återhållen elegans".
När Svenska Designpriset delades ut på Moderna Museet i Stockholm stod nämligen Västerbottensosts nya svarta förpackning som vinnare i klassen "Identitet – förpackning", med motiveringen "En förpackning som genom både återhållen elegans och kommersiell tydlighet visar på en djup respekt för såväl innehållet som kunden."
Bakom förpackningen står Umeå- och Skellefteåbaserade designbyrån Krux, som med designen ville förena ostens värde som mathantverk med ett modernt uttryck. Själva W-symbolen ska representera det ursprungliga märke som brändes in i osten som en kvalitetsmärkning, medan den svarta färgen ska signalera premium och mystik.
– Den nya designen återspeglar vad Västerbottensost står för idag, ett norrländskt mathantverk älskat både i Sverige och i världen. Förpackningen är en viktig del i hur varumärket upplevs och det känns fantastiskt roligt att den nya designen fått ett så starkt erkännande, säger Helena Ahlgren, brand manager på Norrmejerier, i ett uttalande.