Ica rekordsamlade mot cancer – 48 miljoner
Kedjan har ännu en gång slagit insamlingsrekord till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.
– Det är fantastiskt att se vilket engagemang som finns ute i butikerna och hos våra kunder. Jag är väldigt stolt över att vi tillsammas ännu ett år kan bidra med så mycket medel till cancerforskningen, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige, i ett uttalande.
Kedjan är huvudpartner till kampanjen, vilket bland annat innebar att många varor fick ett rosa ombyte. Sortimentet, som innehöll totalt 54 olika produkter, gav allt mellan 50 öre till 10 kronor per vara till Cancerfonden. Även försäljning av själva symbolen, årets Rosa Bandet signerat skådespelaren Alicia Vikander, samt skänkta bonuscheckar från kunderna har varit bidragande till insamlingen.
Utöver insamlingsskramlande använder Ica även kampanjen för att uppmuntra mer hälsosamma vanor för att minska risken för cancer – bland annat har de i år producerat en informationsfilm för sociala medier där kvinnor uppmuntras att undersöka sina bröst regelbundet.